Iedereen kan verkopen

De term “verkopen” roept bij ondernemers vaak een allergische reactie op. Zij zijn professionals in de uitvoering binnen hun vakgebied, maar zichzelf profileren als zodanig is wel een dingetje. Een groot aantal ondernemers die ik begeleid geeft een aantal maanden na de start aan dat ze hulp nodig heeft om nieuwe klanten binnen te halen. Wanneer ik hier dieper op inga krijg ik vaak de volgende reacties:

“Ik moet nu op LinkedIN, maar dat past zo niet bij mij…..”
“Ik vind het lastig om genoeg geld voor mijn diensten te vragen, geef al snel korting”
“Ik durf mezelf niet te laten zien op Facebook”
“Ik weet niet hoe ik aan nieuwe klanten moet komen.”
“Ik ben al twee maanden bezig en heb nog steeds geen opdracht.”

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan verkopen. Het zijn vaak je belemmerende gedachten die je gedrag bepalen en ervoor zorgen dat je DENKT dat je niet kunt verkopen.

Daarnaast is het ook van groot belang dat je jezelf afvraagt welke marketing middelen aansluiten bij jouw klanten en minstens zo belangrijk, welke middelen sluiten aan bij jou persoonlijk?

Ik zal een voorbeeld geven. Laatst sprak ik een vrouwelijke ondernemer die binnenschilder is. Ze gaf aan dat ze een enorme blokkade heeft voor LinkedIN. Een profiel was dan wel aangemaakt, maar ze durfde niets te posten, daar werd ze heel ongemakkelijk van. Toch bleef deze beer op de weg in haar hoofd zitten. Op de vraag waarom ze dan van zichzelf vond dat ze op LinkedIN aanwezig moest zijn gaf ze aan dat iedere ondernemer toch op dit kanaal vertegenwoordigd is?

Haar doelgroep blijkt echter heel lokaal in haar eigen woonwijk te wonen. Flyeren levert haar veel meer concrete leads op en voelt voor haar veiliger. Prima toch? Deze manier van promotie heeft voor haar tot nu toe ook tot de meeste opdrachten geleid.

Jij bent de ondernemer, jij bent de baas ;-). En als al jouw potentiële klanten wel op LinkedIN zitten? Dan is het een interessante vraag om te achterhalen wat jouw beperkende overtuigingen zijn en hoe je daarmee om kunt gaan. Dat zijn nu precies de zaken waar ik je wellicht mee kan helpen, jou te leren vertrouwen op jouw eigen expertise, je kunt echt meer dan je denkt.

Ik weet zeker dat alle kennis met betrekking tot de juiste marketing- en salesstrategie op internet te vinden zijn. Superbelangrijk is om te achterhalen wat bij jou past, dat is echt voor iedereen anders.

En hoe fijn is het om juist aan de slag te gaan met de dingen waar je al goed in bent, in plaats van te focussen op de dingen die heel ver van je afstaan?

Ik zou graag alle twijfelende ondernemers dan ook op het hart willen drukken:

Ondernemen is: Dromen, Denken, Durven, Doen en vooral Doorzetten!

Wil je graag iedere maand gratis tips in je mailbox die jou helpen om meer opdrachten binnen te halen?

Schrijf je dan nu hier in op mijn nieuwsbrief.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Plaats een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.